Otto’s blog

dialogen, over sociaaldemocratie zonder dogma

Doorrijden is lekker. Maar 130 op de A2 mag niet van Big Brother.

| 4.293 keer bekeken | 5 reacties

Ja hoor, er komt trajectcontrole op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht. Dat betekent: je mag nooit even boven de honderd komen, want je wordt met volstrekte zekerheid gepakt. Zes weken later een acceptgiro in je bus.
De A2 is een heerlijke vijfbaansweg. Prachtig in het landschap ingepast. De twee linkerrijstroken zijn buiten de spits leeg.
Mensen die langs die weg wonen laten stikken?
Er staan helemaal geen huizen dicht op de A2, afgezien van een paar dikke villa’s achter een mooie geluidswal bij de Vinkeveense plassen.
Het broeikaseffect.
We vinden steeds schonere auto’s uit.
Hard rijden is gevaarlijk.
De meeste auto-ongelukken gebeuren op provinciale wegen en op hotspots in steden. 130 op de A2 kan prima.
Het levert totaal geen tijdwinst op.
Een beetje doorrijden is gewoon lekker. Zelfs een potje kat-en-muis spelen met de politie is er niet meer bij. Mag er niks meer van Big Brother?
Je lijkt wel een VVD’er.
Ik vind, de PvdA is ook de partij van de hardwerkende Nederlander.  En trouwens: Joop den Uyl heeft er hard voor gestreden dat we allemaal een eigen auto kunnen hebben.

Eerdere blog: Auto’s zijn links, biologisch is rechts 11/12 Auto’s zijn links / Biologisch is rechts
Bericht uit de krant van wakker Nederland: Automobieltje pesten op A2 http://www.telegraaf.nl/binnenland/12566146/__Automobilistje_pesten_op_A2__.html
 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.0/5 (3 votes cast)
Doorrijden is lekker. Maar 130 op de A2 mag niet van Big Brother., 4.0 out of 5 based on 3 ratings

5 reacties

  1. Schonere auto’s zijn nog steeds niet schoon en ook schonere auto’s zijn minder schoon bij hogere snelheden, bovendien rijden er nog veel niet-schonere auto’s rond.
    Als we 80 mogen willen we 100 rijden, als we 100 mogen willen we 130 en als we 130 mogen willen we 150 km/uur. En inderdaad het levert nauwelijks tijdwinst op: Van Groningen naar Maastricht levert een tijdwinst op van minder dan een kwartier bij 130 km/uur zonder onderbreking, in vergelijking met 120 km/uur.

  2. Ik vind het geldklopperij. Gewoon weer een melkkoe van de overheid om zoveel mogelijk boetes te scoren. Triest….

  3. Beste Otto,

    Het is mooi dat je het recht van de “hardwerkende” man (en vrouw?) om (hard) auto te rijden verdedigd. Wat 120 rijden precies met (hard) werken te maken heeft ontgaat mij. Je bedoelt dat een hardwerkend iemand “recht” heeft op een beetje lol op de snelweg?

    De mensen laten stikken dus?
    Inderdaad. Fijnstof laat zich helaas niet door een geluidswal tegen houden. Ook mensen in een villa kunnen de nadelige effecten van het fijnstof ondervinden. Ook zij kunnen longaandoeningen krijgen, hartaanvallen of dementie. En ja, dat zijn allemaal aan fijnstof gerelateerde ziektes*1. De gezondheidsschade van fijnstof vervuiling in loopt in de miljarden euro’s.

    Het broeikaseffect.
    Ook dat. Autorijden is, zolang we nog op benzine of diesel rijden, een uitermate milieu belastende bezigheid. Als mijn auto versnelt tot boven, zeg, 80 kilometer per uur neemt het benzineverbruik toe, en dat gaat exponentieel! Het heeft met de luchtweerstand te maken en de afstelling van de motor. Zak ik terug van 120 km per uur naar 100, dan scheelt dat flink. Agressief rijden, met stevig versnellen en plotseling remmen kost op snelwegtempo helemaal schrikbarend veel brandstof. Het Amerikaanse rapport Owner Related Fuel Economy (2001) dacht dat het wel 33 procent meer was, ten opzichte van een ideale (weliswaar lethargische) rijstijl.

    Er mag niets meer van onze “Big Brother” en bovendien worden de auto’s steeds schoner.
    Dat klopt, een nieuwe auto is meestal milieuvriendelijker dan een oudere, vooral door de steeds strengere eisen. Die eisen zijn worden door de overheid gesteld, onze “Big Brother”. Het is uiterst vreemd dat diezelfde overheid nu de maximum snelheden aan het verhogen is. Het drukt hierbij tegelijkertijd op het gaspedaal en het rempedaal, een aparte rijstijl!

    Als de strenge handhaving van de 100 maatregel op de A2 genomen is onder druk van “villa bewoners” in Vinkeveen, dan is niet het feit dat deze villa bewoners dit voor elkaar hebben gekregen een reden tot zorg voor een PvdA-er, maar het feit dat de bewoners van Schiedam en Rotterdam verhogingen van de maximum snelheid op de A13 niet hebben weten te voorkomen. Zij zitten tot hun oren in het fijnstof. Misschien dat deze mensen minder hoog zijn opgeleid en daarom niet goed naar gezondheidsadviezen luisteren, zoals Piet Hilhorst schrijft in zijn column? In ieder geval is het verlagen en handhaven van maximumsnelheden iets dat de gezondheid en de veiligheid van alle mensen verhoogt. Dat we daarmee een in de miljarden lopende gezondheidsschade kunnen voorkomen is ook goed voor de schatkist. Dat zou iets moeten zijn waar iedereen naar streeft, rechts of links!

    Maar Doorrijden is gewoon lekker!
    Tja, seks is ook gewoon lekker en toch is verkrachting verboden, Otto!

    *1 Kijk bijvoorbeeld eens in de in februari jl. gepubliceerde artikelen in the Journal of the American Medical Association en the Archives of Internal Medicine over de relatie van fijnstof concentratie en hartaanvallen en dementie.

  4. Pingback : Lekker met 130 gassen op de A2, ondanks kritiek hou ik het staande. « Alle Blogs « Otto’s blog

  5. Bravo Otto! Een stuk naar mijn hart. 100 rijden op dat stuk A2 maakt doodongelukkig en hard rijden is bovenal lekker.

Geef een reactie

Verplichte velden zijn aangegeven met een *.